Asuntoilmoituksen laatiminen
Kun volyymi on suuri, miten erottautua massasta? Millainen on hyvä asuntoilmoitus? Miten juuri Sinun ilmoituksesi kiinnittää ostajan huomion?
Nettiin laitettu ilmoitus tavoittaa ylivoimaisesti laajimman yleisön. Kahdessa suosituimmassa verkossa toimivassa ilmoituspalvelussa on tälläkin hetkellä yhteensä yli 100 000 avointa myynti-ilmoitusta. Verkon ilmoituspalvelut korostavat visuaalisuutta, joten houkutteleville kuville annetaan niissä runsaasti tilaa. Ilmoituksen kuvakarusellissa kannattaa kiinnittää erityishuomiota ensimmäiseen kuvaan. Aloituskuvaksi on järkevintä valita yleiskuva asunnon suurimmasta ja edustavimmasta tilasta. Palvelut suosivat vaakakuvaa ilmoitusten aloituskuvana. Asunnon rakenteen havainnollistamiseksi laadukas ja selkeä pohjapiirros on tärkeä elementti jokaisessa asuntoilmoituksessa. Kuvakarusellissa se kannattaa kuitenkin jättää järjestyksessä viimeiseksi, jotta ostajaehdokas saa helposti mahdollisimman hyvän visuaalisen kokonaiskäsityksen asunnosta.
Kuvien lisäksi asuntoa kuvaileva teksti on tärkeä osa hyvää ilmoitusta. Erilaisuutta ja omalaatuisuutta voidaan hakea luovalla ja lennokkaalla kuvailulla, mutta huomattavasti tärkeämpää on, että ilmoituksen faktat ovat kunnossa. Myös moitteeton kielioppi lisää uskottavuutta.
Vaikka palveluiden käyttäjämäärät ja ilmoitusten volyymi ovat suuria, kannattaa muistaa, että suurin osa kävijöistä hakee asuntoja tietyiltä kohdealueilta ja tarkasti rajatuilla kriteereillä. Kun palaset loksahtavat kohdalleen, ilmoitus löytää ostajan.